torsdag 9. september 2010

Littermaid - ny kattegadget!

Det er mye rart man kommer over når man surfer litt på nett. For en tid siden kom jeg over en diskusjon om et kattetoalett som het Littermaid. Dette skulle være selvrensende og - ikke minst - helautomatisk.

Det fungerer slik at når katten har gjort sitt, registreres dette av en sensor og ti minutter etter at katten har forlatt toalettet setter rensesyklusen i gang. Urin og avføring havner i en helt lukket plastbeholder som man bytter ut ved behov. Sensoren sørger også for å stoppe en eventuell rensing hvis det kommer en katt inn i toalettet. Behovet for tømming vil variere etter antall katter. Littermaid kommer i flere størrelser - jeg valgte den største da vi har tre voksne katter. Du kan finne video av vidunderet på littermaid.com.

Jeg ER glad i gadgets selv - og denne bare måtte jeg ha. Så etter å ha søkt litt rundt på nett, ble det klart at Littermaid ikke er å oppdrive i Skandinavia - så da var det bare å gå til Ebay. Det er mange selgere av varen, men få som leverer til Norge, uansett  jeg fant da noen. Jeg anbefaler å gå på www.ebay.no og ikke www.ebay.com - da finner du bare de leverandørene som leverer til Norge.

I går var vidunderet i hus og jeg var spent på om kattene ville akseptere nyinstallasjonen. Det var ikke noe problem. Enda er det så nytt at to av dem løper bort for å se på hver gang rensesyklusen starter- og nå blir det vel slutt på at Frida demonstrativt gjør fra seg utenfor kattedoen når hun ikke synes den er ren nok.

Et "privacy tent" fulgte også med - kattene må jo få være i fred på do, må vite. Og, som man ser på bildet,  teppebelagt trapp, slik at pus ikke tråkker rundt med støvete poter.I tillegg var det med kullfilter for fjerning av lukt, ekstra beholdere til avfall, rake og børste.
Da jeg var på dyrebutikken tidligere i dag, spurte jeg innehaveren om hvorfor ingen i Skandinavia har funnet på å ta inn dette vidunderet av en kattedo. Svaret jeg fikk, var at kundene ikke var villige til å betale så mye for utstyr til en katt. Merkelig synes jeg - det er jo mange, spesielt i byene, som har innekatter. Denne innretningen gjør jo livet bedre, og ikke minst renere, for både katt og eier.

3 kommentarer:

  1. Dette var da ett fantastisk produkt. Har ikke katt selv, men en veninne skal kjøpe seg innekatt. Så jeg skal tipse henne om dette

    SvarSlett
  2. lind-design: takk for kommentar - etter noen dager ser det ut til at kattene mine liker den veldig godt. De har tilgang til en vanlig kattedo også, men den blir ikke brukt lenger.

    SvarSlett
  3. Jeg har søkt rundt på nettet etter en slik selv, bare så synd at den ikke selges i norge. Blir dyrt når det må legges på moms og ekstra frakt fra usa. Men tror jeg kommer til å bestille fra ebay uansett. Nå har du vel hatt din en tid, hvordan fungerer den for deg? Hva er de positive og negative erfaringene du har?

    SvarSlett